söndag 14 september 2014

14.24

idag har jag inte utfört min plikt.
däremot har jag utnyttjat den RÄTT miljoner människor dött för att ge mig.
det är en enda dag var fjärde år.
rättigheten,
inte skyldigheten.
den rätten tar slut ikväll.
det gör däremot inte plikten och skyldigheten.
plikten att göra det mesta och det bästa med det jag har att ge.
skyldigheten att inte utnyttja det enbart för egen vinnings skull utan för en bättre värld,
för alla.
politik handlar inte om tredje söndagen i september var fjärde år.
politik är vardagen. vardagen är politik.
det är inte svårt. det är att leva. och känns det ändå krångligt finns det en enkel tumregel.

av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

inte i röstlokalen idag,
inte om fyra år.
varje andetag du tar. varje blick du möter.

solidaritet.

Inga kommentarer: